fredag 14 oktober 2011

Ljus

Söta present ljus av stumpar




Material: Glas skålar från Loppis, glasburk, scrap papper, Ljus stumpar och veke.
Tag bort alla brända vekar och smuts från ljus stumparna innan de smälts ner annars sotar det.
Jag köpte veke i medium tjocklek på panduro.
Smält stumparna i vattenbad på medium värme på spisen, jag använde ett litermått i metall och handtag att smälta stumparna i. Det gick utmärkt att rengöra måttet efteråt med hett vatten och lite gnugg.
Jag klippte till en lång bit av veke som skulle räcka till alla ljusen sedan doppade jag ner den några ggr i det smälta stearinet och lät den stelna utsträckt på tidnings papper. Sedan när stearinet hällts i och börjat stelna körde jag ner de tillklippta vekarna i mitten på ljuset, detta var en metod jag hittade på nätet men man kan göra på olika sätt.
Glasburken dekorerade jag med scrap-papper och ett snöre, skålarna gjorde vi etiketter till då de var presenter. 
Ljuset i glasburken fick några 8-10 droppar naturlig eterisk doft olja iblandat, det funkade sådär det avger ingen direkt stark lukt men ljuset i sig luktar gott om man kommer nära.
Innan ljusen används bör man klippa veken ganska kort annars flammar det för mycket.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar